OBS! Patienterna SMITTAR! ;)

OBS OBS OBS! Patienter med rød varningstriangel på dørren och kraftig diarrè och krækningar har en tendens att sprida SMITTA!

Har slutligen fått full respekt før smittopatienterna.. Fick in en dam med "Omgangsyke" aka "spysyke".  (Japp svenskar, den økænda vinterkræksjukan!)  Nu har jag isolerat mig i lægenheten och njuter sjælv av denna underbara sjukdom. 35 timmar utan mat nu, har lyckats få i mig lite cola och lite tomatsoppa som per kom førbi med, men det... ær ju... som det ær.... ;) Har vart lite bættre några timmar nu, så har utmanat ødet och bestællt hem en pizza (jag veeet det låter lite att ta i, men jag ær HUNGRIG!!!) Fungerar det inte så ja... det blir iaf inte værre.

Spænnande fakta: Magsjuka orsakas allra oftast av virus, och allra allra oftast av en eller annan form av caliciviruset. Som ni sækert vet ær virus SMÅ! Många miljoner smådjævlar i varje milliliter vætska. Det sæger en del om smittorisken med calici, nær det ræcker med 10 till 100 stycken virus før att bli smittad..... En mikroskopisk doppe, och PANG!
Fræmsta smittokællor: kall mat och dryck, kroppskontakt, luftburna partiklar från avøfring, saliv eller uppkast. Barn/ungdomar drabbas oftast av krækningar medan vuxna/ældre av diarrè. Øvriga symptom ær bland andra feber, muskelsmærtor, trøtthet, uttorkning.

Skulle tusen gånger heller fått influensa... Då kan man iaf sitta och mysa med en kopp te och se på film och snora på bæst man vill...

Hejhopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0