Svininfluensan

Idag har jag då tagit det omdebbatterade svininfluensavaccinet. Ett litet stick i armen så var det klart.
För mig är chanserna att bli smittat otroligt mycket större än att jag skulle drabbas av någon biverkning då jag jobbar med patienter som har sjukdomen. Förut har jag tyckt att det varit överdrivet, men nu, sen jag själv upplevt akuta situationer med unga, i övrigt friska människor som drabbats av svininfluensan, ser jag inget överdrivet i att skydda sig. Biverikningar kan man få av allt, läs innehållsförteckningen på alvedon och ipren. Levercirrhos (alvedon). Magsår (ipren). Och en mängd andra biverkningar jag inte kan i huvudet men som man blir mörkrädd bara av att läsa om. Tips: läs flera biverkningar på www.fass.se.

Vi har just nu flera patienter inne på avdelningen som inte kan få alvedon pga paracetamolorsakade leverskador (skador som främst uppstått i kombination med långvarigt alkoholbruk) och med NSAID-relaterade skador i mag-tarmkanalen (NSAID = bl.a. ibuprofen/ipren). För en del blir konsekvenserna mycket allvarliga.

Men är det någon jätteöverhängande risk? Nej inte direkt, inte egentligen. Personligen rekommenderar jag att ta en alvedon eller ipren istället för att gå runt och ha ont i huvudet en hel dag. Jag gör det, inga problem. Det är egentligen ganska beskedliga läkemedel som för ett fåtal personer orsakar svåra biverkningar. Men vad om vi skulle ta och skriva i tidningen varje gång någon fått skador från paracetamol eller ibuprofen? Jag lovar, det skulle bli minst ett fall varje i dag i varje tidning, och ett stort mörkertal som inte sökt vård.

P-piller kan vi också ta upp, bara för att på måfå ta något som många använder. Jag ser ingen debatt om p-piller, trots att det faktiskt finns ett fåtal exempel på unga tjejer som dött av det.

Svininfluensavaccinet då? Väldigt liten sannolikhet att drabbas av biverkningar i jämförelse med våra "vanligaste", "snälla" mediciner.

Är det kanske den stora, snälla, vita hunden i alvedonreklamen som missleder oss? "Är man stor och stark måste man vara snäll..."?

Nej, lite influensavaccin är jag inte rädd för bara för att en tjej börjat gå baklänges.

Maria


Kommentarer
Postat av: oscar

Fan så du har en blogg, de va mer än va jag viste :D håll den uppdaterat så har du en given läsare.

2009-10-26 @ 18:34:38
URL: http://clay.blogg.se/
Postat av: Renée

Bra synpunkter..jag håller helt med i allt du skriver..:)Hoppas på att få sprutan så fort som möjligt

2009-10-26 @ 21:32:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0