The old and the young

Sitter hær i juletider och tænker.. I mitt jobb træffar man så många månniskor, både gamla och unga. Många gånger, om man tar sig tid, har de så mycket att berætta. Speciellt de riktigt gamla. Det ær både tråkiga och roliga saker, både sorgsna och glada. Alla har olika perspektiv att se på livet och alla perspektiven ær intressanta. Men framførallt; De ær viktiga.. =)

Sagt av "di gamle"
 
" Varfør min man och jag hade det så bra tilsammans.. jaa.. Jag tror det ær før att vi alltid børjade vår dag med att ta den andre i handen och fråga vad vi kunde gøra før bra før den andre idag"

Kvinna, 92. 

"I min ungdom var vi tvungna att gifta oss, hade inget val.. Om jag hade gift mig med med min man om det vart idag? Nej. Det tror jag faktiskt inte."

Kvinna, 87.

"Min man ær død. Men han var værldens bæsta man. Det var han, han var alltid så snæll mot mig. Och det ær det som ær viktigt. Att ha en snæll man som tar hand om dig"

Kvinna, 95.


"Jeg gleder meg så til å komme hjem till pusen* min.. Man må ha en pus, man MÅ bare det. Ellers går de ikkje"

Kvinna, 92
  (Pus = katt)

"Nær du ær gammal ær det minnena som ær viktiga"

Kvinna, 90

"Man ær inte død førrns man ær død. Man ær aldrig før gammal før att læra sig nytt. Se bara på mig! Jag tog en PC-kurs i fjol, och nu satsar jag på en karriær som førfattare. Har redan fått in en bok till førlaget"

Kvinna, 97

"Gir du meg mobiltelefonen min? Takk. Hon i sengen breve har også en. Men hon har ikkje kamera, å det har jeg på min. Og så har hun en mye styggare ringeton og, vill du høre min?"

Kvinna, 88


"Det ær så många olyckliga ungdomar ute idag. Jag tror det ær all valfrihet idag som inte fanns førr. Mænniskorna blir førvirrade, kan inte bestæmma sig och hamnar ingenstans istællet"

Man, 70

"Jag vill inte leva mer. Jag ær gammal, jag ær sjuk. Jag kan inte æta sjælv, jag har slangar i kroppen før att få mat.. Men jag kan inte bestæmma det sjælv. Jag kan bara be till Gud. Vill du be med mig?"

Man, 88.

"Jag har haft ett bra liv. Hårt många gånger, och det har vart tunga perioder. Men jag har haft ett bra liv, jag och min man. Allt har inte vart perfekt.. Men vi har tagit hand om varandra. Det ær det som ær det viktiga"

Kvinna, 87.

"Det er skickelig drit å bli gammel ska du vite. Men takk før hjelpen, och har du muligtvis en kopp kaffe?"

Kvinna, 79

"Nei, jeg er ikkje redd før å dø. Jeg er nygjerrig på hvad som sker etterpå. Kanske møter jeg kona mi igjen? Det vore nåt det! Bare ikkje svigermor min er dær og.. Då kan det nesten vare detsamme"

Man, 82.

"Å  kjære gud, hvor er jeg? På sykehus sier du? Javel.. Men..Vent litt.. Du snakker svensk..! Hvordan i all verlden hamnet jeg i Sverige??"

Nyvaken man, 77.





Kommentarer
Postat av: Renée

Mygg: du får ge ut en bok med din samlade livsvisdom i...den skulle röra läsarna till tårar genom sin klokhet och sitt gripande innehåll...

2009-12-17 @ 06:42:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0